Priame autobusové spojenia Suchá Hora - Zakopané - Kuźnice by mali začať premávať od leta budúceho roka. Autobusy budú premávať vo verejnom záujme a zabezpečí ich samospráva Malopoľského vojvodstva, čiže regiónu so sídlom v Krakove, do ktorého patria aj poľské Tatry, Nový Targ a Jablonka (Žywiec a Korbielov už nie - tie sú súčasťou Sliezskeho vojvodstva).
Organizácia cezhraničnej autobusovej dopravy vzniká v spolupráci so Žilinským krajom - cestovné poriadky poľských autobusov budú napojené na slovenské autobusy tak, aby cestujúci mohli v Suchej Hore prestúpiť z/na autobus do Trstenej, Tvrdošina, Zuberca - Zverovky a možno aj Námestova a Dolného Kubína. Zriadenie autobusovej dopravy do Poľska podporujú oravski primátori a starostovia. Združenie miest a obci Horná Orava vyjadrilo podporu tomuto návrhu a pomáha poľskej strane vytvoriť cestovné poriadky takým spôsobom, aby čo najviac vyhovovali miestnym obyvateľom a zároveň prilákali na Oravu nových turistov, ktorí prinesú do regiónu kapitál.
Od leta 2018 poľské autobusy zriadené samosprávou Malopoľského vojvodstva budú premávať na úseku Zakopané - Suchá Hora, kde budú napojené na slovenské vnútroštátne autobusy, zriadené Žilinským krajom. Žilinský kraj presunie existujúce autobusové spojenia tak, aby poľské a slovenské autobusy na seba vzájomne nadväzovali. V Suchej Hore takým spôsobom vznikne prestupovy bod, na čom môže získať samotná obec - ľudia si v očakávaní na autobus odbehnú do obchodu, v prípade dlhšieho čakania aj do reštaurácií.
Spojenia Zakopané - Suchá Hora a Suchá Hora - Zverovka budú cez leto a jeseň 2018 na seba nadväzovať, čas na prestup bude asi 10 minút. Plánujú sa dve spojenia ráno a dve spojenia v poobedňajších hodinách na trase Zakopané - Suchá Hora – Zuberec – Zverovka, pričom na poľskej strane vznikne viac autobusových spojov zo Zakopaného do Suchej Hory. Plánuje sa približne každé dve hodiny. Nie všetky poľské autobusové spojenia však budú nadväzovať na spoj do Zuberca –Zverovky. Niektoré budú umožňovať prestup na autobus do/z Trstenej, Námestova, Dolného Kubína a pod. Takto cestujúci z Trstenej môžu cez deň nastúpiť na autobus do Suchej Hory a tam prestúpiť na autobus do Zakopaného a ísť ním do poľských Tatier, na Krupówki, do Koscieliska, Koscieliskej a Chocholovskej doliny alebo Chochoľova - a potom sa pohodlne vrátiť domov z prestupom v Suchej Hore. Avšak konkrétny cestovný poriadok bude závisieť aj od očakávaní a pripomienok samotných obyvateľov Trstenej a iných miest a obci Hornej Oravy, preto samospráva mesta chce takýmto drobným výskumom zistiť záujem a potreby miestnych občanov.
Cestovné poriadky majú byť rozdelené podľa ročného obdobia. Cez leto a jeseň (asi do 15 októbra) autobusy budu premávať častejšie a budú napojené na Zverovku - cez Trstenú, Tvrdošín a Nižnú. Vznikne tak spojenie poľských a slovenských Západných Tatier, najmä Chocholovskej a Roháčskej doliny. Slováci môžu ráno vyraziť do Poľska, ísť na horskú túru a vrátiť sa večer na Oravu buď autobusom alebo prejsť cez Lúčnu, Rákoň či Volovec na slovenskú stranu Tatier. Poliaci získajú možnosť ísť na jednodenný výlet nielen do Vysokých Tatier, čo sa doteraz teší veľkému záujmu, ale aj na Oravu: do Roháčov, na Oravskú Priehradu alebo Oravský hrad. Poľskí turisti sa doteraz sťažovali aj na to, že keď pôjdu do Chocholovskej doliny a odtiaľ na hraničné vrchy Rákoň a Volovec, musia sa vrátiť tým istýmsmerom, chceli by ísť dole do Roháčskych ples, Ťatliakovej chaty, Zverovky či Žiarskej doliny. Odtiaľ však nič do Poľska nejde. Tento problém vďaka cezhraničným autobusom má byť konečne vyriešený. Získa na tom cestovný ruch a cezhraničná turistika.
Pri realizácii tohto zámeru sa ráta s tým, že sa zvýši návštevnosť cyklochodníka Suchá Hora - Trstená, ktorý je v Poľsku populárny hlavne vďaka in-line korčuľovani a v zime je z cyklotrasy pekná bežecká trať. Pre mesto Trstená to tiež znamená zvýšený počet návštevníkov, ktorí prídu nielen na cyklotrasu, ale navštívia aj pamätihodnosti mesta a rôzne miestne podujatia.
Odbor dopravy Žilinského kraja ráta s tým, že vďaka poľským turistom sa zvýši frekventovanosť slovenských dotovaných autobusov na Orave a tým aj príjmy s lístkov - to zabráni stále existujúcemu riziku, že by sa kvôli dnešnej nízkej frekvencii mala prevádzka autobusov na Hornej Orave obmedziť. Ak sa autobusy Suchá Hora - Zakopané pozitívne prejavia, od r. 2019 Žilinský kraj a Malopoľské vojvodstvo môžu zriadiť aj ďalšie, priame cezhraničné spojenia, napríklad Jablonka - Trstená, Lipnica Wielka - Námestovo, Zakopané - Oravice alebo Nowy Targ - Trstená - Liptovský Mikuláš.
Aby však sa myšlienka cezhraničných autobusov a ich napojenia na slovenské spojenia podarila, nevyhnutná je ich propagácia a spolupráca s miestnymi samosprávami pri vytvorení takých cestovných poriadkov, ktoré budú vhodné pre Slovákov aj Poliakov. Samospráva mesta Trstená chce zistiť záujem svojich obyvateľov, aké sú očakávania ohľadom cestovania do Poľska, ako často jazdia do Zakopaného, Chocholova, Koscieliska alebo poľských Tatier a čo by chceli v poľských Tatrách vidieť.
Jakub Loginow, autor príspevku
Odpovede na otázky prosíme posielať elektronicky na Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript., prípadne v listovej podobe na adresu mestského úradu v Trstenej (Mesto Trstená, Bernolákova 96/8, 028 01 Trstená) do 31. marca 2018.
Po skončení ankety zo všetkých zúčastnených vyžrebujeme 5 výhercov, na ktorých čaká odmena.
Anketa:
1) Ako často chodíte do Poľska a aký je účel a miesto vašich výletov?
2) Máte záujem o cestovanie po poľských Tatrách? Aké sú vaše obľúbené miesta na horské túry v poľských Tatrách alebo prechádzky v Zakopanom či Koščielisku, prípadne čo by ste chceli vidieť?
3) Pomôže vám autobus v cestovaní do Poľska, alebo aj tak pôjdete autom? Aké sú vaše tipy a očakávania ohľadom cestovných poriadkov a organizácie cezhraničnej dopravy?
Zapojiť sa môžete aj do nasledovného dotazníka.
Copyright © 2024 Obec Hladovka Rights Reserved.